بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت

منشور حقوق بیمار

1389/10/02 : تاریخ مطلب منشور حقوقی بیمار
 

 

1- بیمار حق دارد در اسرع وقت درمان و مراقبت مطلوب، مؤثر و همراه با احترام کامل را بدون توجه به عوامل نژادی ، فرهنگی و مذهب از گروه درمان انتظار داشته باشد.

2- بیمار حق دارد محل بستری ، پزشک ، پرستار و سایر اعضای گروه معالج را در صورت تمایل بشناسد.

3- بیمار حق دارد در خصوص مراحل تشخیص ، درمان و سیر پیشرفت بیماری خود اطلاعات ضروری را شخصا و یا در صورت تمایل از طریق یکی از وابستگان از پزشک معالج در خواست نماید. به طوری که در فوریت های پزشکی این امر نباید منجر به تاخیر در ادامه درمان و یاتهدید جانی بیمار گردد.

4- بیمار حق دارد قبل از معاینات و اجرای درمان اطلاعات ضروری در خصوص عوارض احتمالی و یا کاربرد سایر روشها را در حد درک خود از پزشک معالج دریافت و در انتخاب شیوه نهائی درمان مشارکت نماید.

5- بیمار حق دارد درصورت تمایل شخصی و عدم تهدید سلامتی آحاد جامعه طبق موازین قانونی رضایت شخصی خودرا از خاتمه درمان اعلام ویا به دیگر مراکز درمانی مراجعه کند.

6- بیمار حق دارد جهت حفظ حریم شخصی خود از محرمانه ماندن محتوای پرونده پزشکی نتایج معاینات ومشاوره های بالینی جز در مواردی که بر اساس وظایف قانونی از گروه معالج استعلام صورت گیرد ، اطمینان حاصل نماید.

7- بیمار حق دارد از رازداری پزشک و دیگر اعضای تیم معالج برخوردار باشد لذا حضور بالینی افرادی که مستقیما در روند درمان شرکت ندارند، موکول به کسب اجازه بیمار خواهد بود .

8- بیمار حق دارد از دسترسی به پزشک معالج و دیگر اعضای اصلی گروه معالج در طول مدت بستری ، انتقال و پس از ترخیص اطمینان حاصل نمایند.

9- بیمار حق دارد با کسب اطلاع کامل از نوع فعالیتهای آموزشی و پژوهشی بیمارستان که بر روند سلامتی و درمان او مؤثرند تمایل و رضایت شخصی خود به مشارکت را اعلام و یا در مراحل مختلف پژوهش از ادامه همکاری خود داری نماید.

10- بیمار حق دارد در صورت ضرورت اعزام و ادامه درمان در سایر مراکزدرمانی، قبلا مهارت گروه معالج، میزان تعرفه‌ها و پوشش بیمه مشی: راهنمایی و هدایت گیرندگان خدمت در سطح بیمارستان
بیانیه خط مشی
نظر به لزوم راهنمایی و هدایت گیرندگان خدمت درباره ی دسترسی به خدمات،فضاهای فیزیکی مورد نیاز، خدمات جنبی و رفاهی در بیمارستان،
سیاست های زیر در این باره اتخاذ گردیده است:
1 کلیه پرسنل ملزم به راهنمایی و هدایت صمیمانه و محترمانه مراجعین بیمارستان می باشند. -
2 واحد آموزش همگانی )آموزش بیمار( به صورت تلفنی و حضوری پاسخگوی تمام مراجعین می باشد -
3 آموزش های ارتقای سلامت برای تمام مراجعین رایگان می باشد. -
4 مسیرهای دسترسی به تمام مناطق مجازبرای مراجعین بیمارستان، مشخص و باز می باشد. -
5 هرنوع تغییر کاربری و انسداد مسیرهای عبور و مرور مراجعین منوط به تعیین محل جدید و مسیر دسترسی می باشد. -
6 آگاهی و دانایی حق تمام مراجعین بیمارستان می باشد. -
شیوه انجام کار)شیوه انجام کار بصورت گام به گام و همراه با مسئول زمان و مکان اجرا(:
1 متصدی پذیرش، در زمان پذیرش، اطلاعات اولیه را در اختیار بیمار قرار می دهد. -
2 پرستار در حین پذیرش بیمار در بخش، خدمات قابل دسترسی در بخش را برای بیمار توضیح داده و در فرم آموزش ثبت می نماید. -
3 مدیر بیمارستان بروز رسانی تعرفه های اعمال جراحی شایع و هتلینگ در داحد های پذیرش، حسابداریف ترخیص و سالن های اصلی انتظار -
مراجعین نظارت می نماید.
4 مسئول روابط عمومی کارایی تابلوها و خطوط راهنما در هدایت مراجعین نظارت نموده و در صورت نیاز به اقدام اصلاحی، موارد را از طریق ذفتر -
بهبود کیفیت و کمیته اخلاق پزشکی پیگیری می نماید.
5 واحد آموزش به بیمار آموزش های لازم را بصورت گروهی و فردی برای بیماران ارایه می دهد. -
6 بنر های مشور حقوق بیمار در ورودی راهروها و بخش ها نصب است/ و آموزش های لازم در بدو ورود توسط پرستار به بیماران داده می شود -
منابع:  های خدمات در مرکزدرمانی مقصد مطلع گردد.